Willy Jeepen

Formellt kallad Truck ¼ ton, 4x4

Vårt tack till Fredrik!

Text O. Janson

Willys MB US Army Jeep (formellt Truck, 1/4 ton, 4x4) och Ford GPW tillverkades från 1941 till 1945. Dessa små fyrhjulsdrivna nyttofordon anses vara den 2:a Världskriget Jeep och inspirerade många liknande lätta militärfordon. Under årens lopp utvecklades 2:a Världskrigets Jeep senare till "CJ" civila Jeep. Sin motsvarighet i den tyska armén var Volkswagen Kübelwagen, också baserat på en liten bil, men som använde en luftkyld motor och saknade 4-hjulsdrift.

 USA hade insett behovet av ett lättrörligt 4-hjulsdrivet fordon som kunde ta sig fram i terräng och på väg. Firmor fick då lov att presentera förslag.

 USA:s armé hade insett behovet av ett lättrörligt 4-hjulsdrivet fordon som kunde ta sig fram i terräng och på väg. Bud togs emot av den 22 juli. Tillverkare fick bara 49 dagar på sig att lämna in sin första prototyp och 75 dagar för slutförande av 70 testfordon. Arméns Tekniska kommitté krävde:  

  • Fordonet skulle ha fyrhjulsdrift,

  • Besättning på tre

  • Hjulbas på högst 75 (senare 80) tum (203 cm) och spårvidd inte mer än 47 tum (120 cm),

  • Fällbar vindruta,

  • Nyttolast 1 450kg

  • En motor som klarade av 115 Nm i vridmoment.

  • Tom vikt 590 kg.

 

Endast två företag lämnad förslag: American Bantam Car Company och Willys-Overland Motors.

Även om Willys-Overland var den låga budgivaren fick Bantam budet är det enda företaget åtog sig att leverera en provmodell på 49 dagar och test produktion på 75. Under ledning av designern Karl Probst, byggde Bantam sin första prototypen, döpt till "Blitz Buggy" (och i efterhand "Old Number One"), och levereras till armén fordonet testcentret på Camp Holabird, Maryland den September 23, 1940 . Detta blev ursprunget till 2:a Världskrigets berömda US Army Jeepar: Willys MB och Ford GPW. 

Eftersom Bantam inte hade produktionskapacitet eller finanspolitiska stabiliteten att leverera i den mängd som behövdes så uppmuntrades även Ford och Willys att slutföra sina egna testprojekt modeller för testning.  

 Då USA och dess väpnade styrkor var under hård press att alla tre bilarna förklarades acceptabelt och beställningar 1500 enheter per företag gick till fälttest. Vid denna tid bestämde man att den ursprungliga viktgränsen (590kg som Bantam hade ignorerat) vara orealistiskt, och den höjdes till 980 kg.

 I juli 1941 ville Krigsdepartementet standardisera och beslutade att välja en enda tillverkare att förse dem med nästa order på ytterligare 16.000 fordon. Willys vann kontraktet främst på grund av dess mer kraftfull motor ("Go Devil") som soldater lyriskt talade om, och dess lägre kostnad och silhuett. Designen hade delar ifrån Bantam och Ford som var förbättringar jämfört med Willys. Dessa införlivas i Willys jeepen.

I oktober 1941 blev det uppenbart Willys-Overland inte kunde hålla jämna steg med produktionen och efterfrågan. Ford kontrakterades för att producera dem.

Under andra världskriget producerade Willys 363 000 Jeepar och Ford ca 280 000. Omkring 51 000 exporterades till Sovjetunionen under Lend-Lease-programmet.

 

[Överst på sidan]
 

Tillbaka till hemsidan